O?wiadczenie OMGGS ws. rozwi?zania umowy na zarz?dzanie Rowerem Metropolitalnym MEVO
Zarz?d Obszaru Metropolitalnego zdecydowa? o rozwi?zaniu umowy z NB Tricity na zarz?dzanie Rowerem Metropolitalnym MEVO.
Zarz?d Obszaru Metropolitalnego zdecydowa? o rozwi?zaniu umowy z NB Tricity na zarz?dzanie Rowerem Metropolitalnym MEVO. W ocenie zarz?du, popartej analiz? prawn? i ekonomiczn?, jest to jedyna szansa na uratowanie idei roweru metropolitalnego dla mieszka?ców, a tak?e ochron? ?rodków publicznych przeznaczonych na finansowanie tego projektu.
Zarz?d Obszaru dawa? NB Tricity sp. z o.o. wiele szans i wyznacza? liczne dodatkowe terminy, na wykonanie warunków umowy tj. dostarczenie kolejnych transz rowerów oraz zapewnienie poprawnego dzia?ania systemu. Kolejne przed?u?one terminy, wskazywane i obiecywane przez NB nie zosta?y jednak dotrzymane.
W ocenie Zarz?du OMGGS dalsza wspó?praca z nierzetelnym kontrahentem nie rodzi nadziei na popraw?. Decyzja o odst?pieniu od umowy powoli natomiast uruchomi? gwarancj? bankow?, jak? zabezpieczony jest kontrakt i odzyska? cz??? zainwestowanych pieni?dzy.
Niedotrzymywanie kolejnych terminów dostaw rowerów, niedotrzymywanie parametrów obs?ugi systemu – nieustanne usterki, cz?sty brak dost?pno?ci rowerów i inne problemy – nie daj? nadziei na to, ?e spó?ka b?dzie w stanie kontynuowa? projekt, zw?aszcza wobec planowanego wzrostu liczby rowerów. Dalsze czekanie na rozwój wydarze? w spó?ce NB Tricity by?oby zbyt du?ym ryzykiem dla publicznych pieni?dzy. Odst?pienie od cz??ci umowy w tej chwili pozwala zachowa? publiczne ?rodki przeznaczone na funkcjonowanie roweru.
Oferowali?my, wr?cz nalegali?my na wspólne, aktywne poszukiwanie rozwi?za? pozwalaj?cych na kontynuowanie projektu z NB Tricity. Nie przynios?o to spodziewanych rezultatów. W zamian otrzymali?my ??danie poparcia do 25 pa?dziernika Uk?adu Restrukturyzacyjnego, który by? nieakceptowalny z prawnego i ekonomicznego punktu widzenia.
Do tej pory OMGGS zap?aci?a spó?ce NB Tricity 9,76 mln z?. Warto?? stacji rowerowych to ok. 3,9 mln z?, rowerów – ok. 3,6 mln z?, a systemu IT – Ok. 650 tys.
Wyst?pili?my te? do banku obs?uguj?cego NB Tricity o przelanie na nasze konto ponad 4 mln z? gwarancji bankowej. Dzisiejsz? decyzj? ochraniamy wi?c publiczne ?rodki.
Co z niewykorzystanymi abonentami i podwykonawcami?
Co ze ?rodkami UE?Oczekujemy, ?e NB Tricity zwróci u?ytkownikom wp?acone i niewykorzystane do tej pory ?rodki z abonamentów. Pragniemy zapewni?, ?e pieni?dze te nie przepadn?.
Podwykonawcom oferujemy pomoc prawn? w odzyskaniu ich nale?no?ci.Nie ma ?adnego zagro?enia dla pieni?dzy unijnych, z uwagi na przesuni?cie tych ?rodków na inne cele zwi?zane z rozwojem w?z?ów transportowych w Obszarze Metropolitalnym. Gminy b?d? mog?y przekaza? zaoszcz?dzone dzi?ki temu ?rodki w?asne na dzia?anie systemu roweru publicznego, nad czym b?dziemy pilnie pracowa?.
Co dalej z MEVO?
Zarz?d OMGGS jest zdeterminowany, aby mieszka?cy metropolii mogli korzysta? z du?ej i sprawnej floty rowerów publicznych. Dlatego te? opracowywane s? scenariusze dzia?ania, maj?ce na celu:
1. kontynuacj? u?ytkowania i obs?ugi 1224 rowerów. B?dziemy d??y? do tego, aby mo?liwie najszybciej udost?pni? pojazdy i aplikacj? mieszka?com.
Nale?y si? jednak liczy?, ?e przez pewien czas rowery nie b?d? dost?pne.
Potrzebne s? nowe rozwi?zania formalne i techniczne umo?liwiaj?ce powrót
funkcjonalno?ci systemu.2. B?dziemy tak?e pracowa? nad tym, aby – zgodnie z pierwotnymi za?o?eniami – poszerza? system w przysz?o?ci. Nale?y pami?ta?, ?e system to nie tylko rowery, stacje i aplikacja, ale tak?e dzia?ania operacyjne – przede wszystkim naprawy i relokacja rowerów. Z pewno?ci? trzeba b?dzie wy?oni? nowego operatora. Dzi? priorytetem jest zabezpiecznie tych zasobów, które Obszar Metropolitalny ju? naby? i zabezpieczenie dot?d niewydatkowanych, ale przeznaczonych na Mevo ?rodków pochodz?cych z bud?etów jednostek samorz?du terytorialnego. Mieszka?cy b?d? informowani na bie??co o proponowanych i przyj?tych rozwi?zaniach.
Mamy ?wiadomo??, ?e dzisiejsza decyzja mo?e stanowi? powód do wielkiego rozczarowania tysi?cy u?ytkowników i fanów MEVO. Jako mieszka?cy Pomorza i u?ytkownicy MEVO tak?e odczuwamy rozczarowanie. Jako osoby odpowiedzialne za publiczny maj?tek nie mogli?my jednak podj?? innej decyzji. Do?o?ymy wszelkich stara?, aby wkrótce ulice obszaru metropolitalnego znowu zape?ni?y si? rowerami.
Zawieszenie dzia?ania systemu MEVO – najwa?niejsze informacje dla u?ytkowników
1. Dlaczego odst?pujemy od umowy na MEVO?
Jest to jedyne wyj?cie, by uratowa? ide? roweru metropolitalnego dla mieszka?ców, a tak?e ochroni? ?rodki publiczne przeznaczonych na finansowanie tego projektu. Projekt zostaje zawieszony do czasu uporz?dkowania sytuacji prawnej. Rowery zostan? zabezpieczone – czasowo nie b?dzie mo?na z nich korzysta?. B?dziemy pracowa? nad nowymi rozwi?zaniami, aby móc nadal udost?pnia? mieszka?com Rower Metropolitalny. Jeste?my zdeterminowani, aby projekt taki istnia? i rozwija? si?. Rozpoczyna si? zabezpieczenie rowerów, przekazanie aplikacji do OMGGS. OMGGS przygotuje tak?e audyt pojazdów i aplikacji.
2. Czy b?dzie mo?na korzysta? z rowerów MEVO?
Niestety nie, jedno?lady zostan? zabezpieczone i sprawdzone. Pracujemy nad rozwi?zaniami, które pozwol? wróci? do systemu roweru publicznego. B?dziemy informowa? o kolejnych decyzjach. W?a?cicielem rowerów, które teraz znajduj? si? na naszych ulicach jest obszar metropolitalny OMGGS.
3. Next Bike obiecuje zwrot pieni?dzy za niewykorzystane abonamenty
Pieni?dze na korzystanie z Mevo by?y wp?acane przez u?ytkowników na konto NextBike, na podstawie umowy z t? firm?. Zgodnie z obietnic? firmy Next Bike mieszka?cy, którzy wp?acili ?rodki na abonamenty i nie wykorzystali ich, odzyskaj? swoje pieni?dze.
4. Podwykonawcy – co dalej?
Wiemy, ?e odst?pienie od umowy na system Mevo to te? wyzwania dla firm – jeste?my w kontakcie z podwykonawcami Next Bike, b?dziemy z nimi wspó?pracowa?, bo oni znaj? system i nasze rowery. Oferujemy wsparcie prawne kontrahentom Next Bike, pomo?emy w sporze prawnym.
5. Co dalej z rowerem publicznym?
Szukamy rozwi?za?, nie chcemy dzi? przes?dza?, jak to b?dzie wygl?da? od strony formalnej. Na pewno chcemy, aby jak najszybciej odda? rower publiczny mieszka?com Metropolii, poniewa? jest to projekt przez nich bardzo oczekiwany. Przez ostatnie miesi?ce mieszka?cy OMGGS pokazali, jak bardzo potrzebuj? roweru, dlatego zale?y nam na kontynuowaniu projektu. Aktualnie trwa poszukiwanie najlepszych rozwi?za?, aby uruchomi? system i ?eby rowery znów pojawi?y si? na ulicach miast i gmin. O wszystkich nowych krokach b?dziemy informowa? na bie??co
6. Dlaczego czekano z decyzjami do momentu, gdy ca?y system jest praktycznie gotowy, a nie rozwi?zano umowy po zaistnieniu pierwszych przes?anek?Rower Metropolitalny jest kluczowym projektem dla Metropolii. Zarz?d OMGGS maj?c ?wiadomo?? oczekiwa? ze strony mieszka?ców, a tak?e popularno?ci systemu, oferowa? wsparcie firmie NBTricity tak d?ugo, jak istnia?a realna szansa na wdro?enie II etapu i osi?gni?cie wymaganych parametrów obs?ugi systemu, bez zagro?enia bezpiecze?stwa wydatkowania publicznych pieni?dzy. W momencie, w którym to zagro?enie sta?o si? realne, a dzia?ania NB nie rokuj? nadziei, Zarz?d podj?? jedyn? mo?liw? decyzj?.
7. Jakie kolejne kroki podejmie OMGGS w zwi?zku z powierzonym zadaniem?Zarz?d OMGGS jest zdeterminowany, aby mieszka?cy metropolii mogli korzysta? z du?ej i sprawnej floty rowerów publicznych. Dlatego te? opracowywane s? scenariusze dzia?ania, maj?ce na celu:
- Kontynuacj? u?ytkowania i obs?ugi 1224 rowerów. B?dziemy d??y? do tego, aby mo?liwie najszybciej udost?pni? pojazdy i aplikacj? mieszka?com. Potrzebne s? nowe rozwi?zania formalne i techniczne umo?liwiaj?ce powrót funkcjonalno?ci systemu.
- B?dziemy tak?e pracowa? nad tym, aby – zgodnie z pierwotnymi za?o?eniami – poszerza? system w przysz?o?ci. Nale?y pami?ta?, ?e system to nie tylko rowery, stacje i aplikacja, ale tak?e dzia?ania operacyjne – przede wszystkim naprawy i relokacja rowerów. Z pewno?ci? trzeba b?dzie wy?oni? nowego operatora. Dzi? priorytetem jest uratowanie tych zasobów, które Obszar Metropolitalny ju? naby? i zabezpieczenie dot?d niewydatkowanych, ale przeznaczonych na Mevo ?rodków pochodz?cych z bud?etów jednostek samorz?du terytorialnego. Mieszka?cy b?d? informowani na bie??co o proponowanych i przyj?tych rozwi?zaniach.